Späť na hlavnú stránku

Okruh z Veľkého Borového: Planina Svorad, Prosiecka dolina a pajta na Grúni

Žilinský kraj, okres Liptovský Mikuláš (Chočské vrchy)
Trasa
11.6 km / 3 hod 50 min
Prevýšenie
↑ 495 m ↓ 495 m
Bicykle/ kočíky
nie / nie
Povrch
Asfaltová cesta, lúčna cesta, roklina, rebríky, lesný chodník
Parametre trasy sú orientačné.
Typ výletu: Okruh
Tento okruh ponúka veľmi rôznorodé prírodné aj historické zaujímavosti. Za obcou Veľké Borové sa vám naskytnú výhľady na magickú lúčnu planinu Svorad s možnosťou zachádzky k Jóbovmu prepadlisku s ponorom potoka Prosiečanky. Nasleduje prechod jednou z najkrajších častí Prosieckej doliny - skalnou zúženinou v jej severnej časti až k vodopádu Červené piesky. Nakoniec vás dovedie k replike historickej pajty na Grúni, pri ktorej sa natáčali niektoré rozprávky.

Trasa sa začína v obci Veľké Borové pri cintoríne, kde je aj možnosť parkovania. Odtiaľto sa treba vybrať po modrej turistickej značke okolo družstva smerom k Prosieckej doline. Prechádzame cez lúčnu planinu Svorad, ktorá je veľmi zaujímavým miestom. Jednou zo zvláštností je napr. fakt, že v čase jesenných a zimných hmiel je tu takmer nulová viditeľnosť a voľakedy tu aj miestni poľahky zablúdili. Na planinu sa vám naskytne pekný výhľad od kríža na vyvýšenine Sekané. Od kríža pokračujeme ďalej až k rázcestníku pri vstupe do Prosieckej doliny. Dolina je spočiatku kamenistá, ale dobre priechodná. Onedlho sa zužuje a skalné stupňe sa prekonávaju pomocou zopár rebríkov, reťazí a kramlí. Je to ťažko uveriteľné, ale na tomto mieste bola v minulosti vozová cesta, ktorá prekonávala nerovnosti terénu pomocou mostov - nad jedným z rebríkov zostala dodnes kovová podpera jedného z nich. Pokračujeme ďalej až k značenej odbočke k vodopádu Červené piesky, ktorou sa vyberieme. Po cca 10 minútach sa nám ukáže 15 m vysoký vodopád, ktorý je jeden z najkrajších na Slovensku.

Od vodopádu sa vraciame rovnakou trasou, najskôr k odbočke a potom hore Prosieckou dolinou po rebríkoch. Na rázcestí na konci doliny odbočíme na zelenú turistickú značku. Vedie po malebnom lesnom chodníčku na okraji planiny Svorad, striedavo cez lúky a jedľové lesíky. Odporúčame urobiť si zachádzku k Jóbovmu prepadlisku - na toto znížené miesto v teréne stekala voda z okolitých lúk ako do lievika a jej pôsobením sa krasové podložie prepadlo, čím vznikol rozsiahly závrt. V prepadlisku sa vnára do podzemia potok Prosiečanka, ktorý sa opäť vynára na povrch až oveľa ďalej v Prosieckej doline. Prepadlisko sa najmä v čase topenia snehu môže zaplniť až po okraj. Voda potom vytvára taký veľký tlak na podložie, až si prerazí cestu cez dno prepadliska a v priebehu krátkeho času sa vyprázdni.

Po zelenej značke prídeme až ku križovatke "Malatinská roveň", kde pokračujeme po žltej turistickej značke. Na mieste, kde sa značka stáča doprava, sa naskytnú krásne výhľady na Kubínsku hoľu, Minčol, ale aj vrcholy Malej Fatry. Žltá značka nás onedlho dovedie k poslednému cieľu tohto okruhu, a to k pajte na Grúni.

Pajta sa nachádza na lúkach nad obcou Malatiná. Pôvodne slúžila na ustajnenie stáda oviec v prípade nepriaznivého počasia. Priamo v pajte alebo jej okolí sa natáčali rozprávky Perinbaba a Sokoliar Tomáš. Pajta bola ešte donedávna v havarijnom stave. V roku 2017 Malatinčania vybudovali pajtu nanovo, ako vernú kópiu tej pôvodnej. Je v nej umiestnebá stála expozícia fotografií s bačovskou tematikou. Je možné ju použiť ako turistickú útulňu.

Od pajty sa vraciame neznačenou cestou po lúkach, ktorá sa kúsok pred krížom na Sekanom napojí na modrú značku. Po tej sa vraciame opäť okolo družstva naspäť na východzí bod trasy.

Začiatok:
Veľké Borové - 49.1961983N, 19.5203864E
Koniec:
Zaujímavosti:
Roklina, Rebríky, Vodopády, Turistický prístrešok, Výhľad, Ponor, a ďalšie viď mapa
Doprava:
Auto:
Veľké Borové  - 49.1961983N, 19.5203864E
(hneď na začiatku trasy)
Bus:
Zastávka Veľké Borové, Salaj (cca 270 m k začiatku trasy)